خطا های رایج در PLC کدامند؟

پیشرفت تکنولوژی سبب خودکار شدن فرآیند های مختلف در زندگی ما و در دنیا صنعت شده است. به همین دلیل تجهیزات جدیدی اختراع شده که به دلیل قابلیت های منحصر به فردی که دارند، به خودکار کردن جریان زندگی کمک بسیار زیادی کرده است. PLC یا کنترل کننده یکی از این تجهیزات است. با استفاده از این وسیله میتوان روی برنامه های مختلفی کنترل داشت. این محصول نیز مانند سایر تجهیزات الکتریکی ممکن است با خطا هایی همراه باشند. در این مطلب از برق شهر همراه ما باشید تا خطا های PLC را بررسی کنیم و در هنگام بروز مشکل، بتوانید تعمیر این قطعه را انجام دهید. برای خرید پی ال سی زیمنس روی لینک کلیک نمایید.

کد های خطا در PLC به چه دلیل رخ داده و چگونه برطرف می شوند؟

کد های خطا در PLC به چه دلیل رخ داده و چگونه برطرف می شوند؟

PLC نیز همانند سایر دستگاه ها ممکن است با مشکلاتی روبرو شود. وجود مشکل در این دستگاه با کد های خطا همراه است که شما در صورت تشخیص این کد ها می توانید به برطرف کردن خطا های رایج PLC بپردازید. از جمله رایج ترین کد های خطا در این دستگاه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خطای A001

یکی از خطا های رایج PLC این خطاست که در PLC نشان دهنده این است که دستگاه در حالت امرجنسی قرار دارد. حالت امرجنسی به این معنا است که این کلید یا میکروسوئیچ های حد محور ها تحریک شده اند. برای حل این مشکل شما باید کلید را از حالت تحریک خارج کنید. همچنین خارج کردن محور های دستگاه از میکروسوئیچ های خط بسیار مهم است.

  • خطای A002

خطا A002 نشان دهنده این است که فن خنک کننده دستگاه یا موتور اسپیندل آن دمایی بیش از حد دارد. و از خطا های رایج PLC به شمار می رود. برای برطرف کردن این مشکل شما باید دما موتور اسپیندل را چک کرده و درصورتیکه فن خنک کننده کار نکند، اقدام به تعمیر یا تعویض آن کنید.

  • خطای A007

ارور A007 یکی دیگر از خطا های PLC است. این خطا نشان دهنده متوقف شدن فعالیت کنترل است. برای برطرف کردن این خطا شما باید یک ارور دیگر داشته باشید. چراکه این ارور به تنهایی روی این دستگاه ظاهر نمی شود. بنابراین شما باید سایر خطا ها را حل کرده تا A007 پاک شود.

  • خطای A011

خطا A011 نشان دهنده این است که دور دستگاه از مقدار مجاز بیش تر است. برای برطرف کردن این مشکل باید توجه داشته باشید که ممکن است عدد را اشتباه وارد کرده باشید. در این صورت دور در بازه مجاز دستگاه قرار نداشته و پارامتر های دستگاه دچار مشکل می شوند.

  • خطای A018

ارور A018 بیانگر این است که فشار روغن کاری با مشکل روبه‌رو شده است. برای برطرف کردن این خطا شما باید هر پنج دقیقه یک‌بار روغن کاری را چک کنید. درصورتیکه پس از 20 تا 30 ثانیه خاموش شود، نشان دهنده عملکرد صحیح دستگاه است. در غیر این صورت مشکلاتی نظیر فرار روغن و عدم فشار سازی پمپ روغن کاری رخ داده است.

  • خطای A020

این خطا هنگامی رخ می دهد که درب اصلی دستگاه باز باشد. برای حل این خطا شما باید درب را ببندید. درصورتیکه درب را بستید و خطا پاک نشد، احتمال خرابی سوئیچ های درب وجود دارد. بنابراین باید به بررسی سوئیچ های درب بپردازید.

اگر خطای مدنظر شما در موارد بالا ذکر نشده است، مقاله ی مشکلات و اختلالات رایج در پی ال سی +دلایل و راه حل برای شما مفید خواهد بود.

خرابی قطعات در ساختار PLC باعث بروز چه مشکلاتی می شود؟

PLC به عنوان یکی از مهم ترین تجهیزات الکتریکی شناخته می شود. خرابی قطعات این دستگاه موجب بروز مشکلات بسیاری می شود. از جمله این مشکلات میتوان به توقف ناگهانی فرایند و عملکرد نامنظم سیستم اشاره کرد. این اتفاق به دلیل خرابی سیستم ورودی و خروجی PLC رخ می دهد. قبل از اینکه با خرابی قطعات پی ال سی آشنا شوید، مقاله ی آشنایی با قطعات و اجزای تشکیل دهنده پی ال سی را حتما مطالعه نمایید.

از مشکلات خرابی قطعات در این دستگاه میتوان به تداخل نویز الکتریکی اشاره کرد. این تداخل تاثیر بسیار بدی را روی سیستم کنترل PLC می گذارد. تداخل نویز الکتریکی هنگامی رخ می دهد که تداخل سیگنال خارجی در اثر تداخل الکترومغناطیسی یا فرکانس رادیویی ایجاد شود. برای جلوگیری از این مشکل باید موتور های بزرگ یا ماشین هایی مشابه را از سیستم PLC دور نگه دارید. تداخل نویز الکتریکی در هنگام طوفان های شدید افزایش می یابد.

از دیگر مشکلات خرابی قطعات در این دستگاه میتوان به مشکلات مربوط به منبع تغذیه اشاره کرد. منبع تغذیه هنگام نوسان برق نمی تواند به درستی کار کند و مشکلات بسیاری را برای دستگاه ایجاد می کند. خرابی منبع تغذیه معمولا به دلایلی نظیر وجود کابل های قدیمی، خرابی شبکه، اتصالات شل، قطع برق و… رخ می دهد.

درصورتیکه شبکه ارتباطی به درستی نصب نشده باشد، مسائل ارتباطی در پیاده سازی با مشکل مواجه می شوند. در این صورت دستگاه نمی تواند وظایف خود را درک کرده و ارتباط موثر برقرار کند. برای جلوگیری از ایجاد این مشکل PLC باید به صورت منظم سیستم های این دستگاه باید به صورت منظم بررسی شوند. بررسی این سیستم سبب می شود که تعمیر و نگهداری دستگاه در بهترین حالت انجام گیرد و با وجود مشکلات ارتباطی سبب خرابی بسیار در این سیستم خواهد شد.

به روزرسانی نرم افزار ها و سیستم عامل چه تاثیری در عملکرد PLC دارد؟

به روزرسانی نرم افزار ها و سیستم عامل چه تاثیری در عملکرد PLC دارد؟

به روزرسانی نرم افزار و سیستم عامل سبب کارکرد بهتر PLC در اتوماسیون صنعتی می شود. شما باید قابلیت های توسعه بلند مدت را در برنامه نویسی PLC در نظر داشته باشید. به عنوان مثال اگر می خواهید به جمع آوری داده های خط تولید بپردازید، باید یک PLC با حافظه و سرعت پردازش کافی تهیه کنید. در این صورت دستگاه عملکرد مناسبی دارد. اگر میخواهید راجع به عملکرد انواع پی ال سی اطلاعات دقیق تری کسب نمایید، سری به مقاله ی معرفی انواع پی ال سی و نحوه عملکرد هر یک بزنید.

سختی و آسانی برنامه نویسی PLC بر به روزرسانی دستگاه نیز موثر است. برنامه نویسی این دستگاه علاوه بر دسترسی، باید سازگار با گذشت زمان باشد. همچنین برای انتخاب نرم افزار، باید نرم افزاری سازگار با سیستم را انتخاب کنید. در این صورت می توانید قابلیت های جدیدی به سیستم اضافه کنید. به روزرسانی نرم‌افزار ها و سیستم عامل سبب می شود که خطا های PLC کاهش یافته و دستگاه عملکرد مناسبی داشته باشد.

سخن پایانی

PLC یکی از مهم ترین اجزای بخش اتوماسیون صنعتی شناخته می شود. این دستگاه بسیار مستحکم بوده و از قابلیت هایی مانند تایمر، شمارنده ها، سهولت در برنامه نویسی، سهولت استفاده، قابل اعتماد بودن و… برخوردار است. البته PLC ها نیز همانند سایر دستگاه ها با خطا هایی مواجه می شود. توجه به خطا های PLC اشاره شده در این مقاله به شما کمک می کند تا در هنگام مواجهه با این خطا ها بتوانید بهترین عملکرد را در برطرف کردن آن ها داشته باشید. با خرید PLC های برق شهر در صورت بروز هر گونه خطا می توانید از خدمات پشتیبانی ما استفاده کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *