راهنمای آسان نصب و راه اندازی PLC

پیشرفت تکنولوژی در حوزه صنعت برق سبب شده که تجهیزاتی با کاربرد های مختلف تولید و روانه بازار شوند. از مهم ترین تجهیزات در برق صنعتی میتوان به PLC اشاره کرد. PLC نوعی کنترل کننده منطقی برنامه پذیر است که در مدیریت برنامه ریزی بخش های صنعتی نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. اگر قصد دارید با نصب پی ال سی زیمنس و نحوه راه اندازی آن آشنا شوید، در این مطلب از برق شهر با ما همراه باشید تا در ادامه به بررسی این موضوع بپردازیم.

PLC چیست و چه کاربردهایی دارد؟

PLC چیست و چه کاربردهایی دارد؟

اگر از آن دسته افرادی هستید که در حوزه تکنولوژی فعالیت می کنید، حتما واژه PLC به گوشتان خورده است. اما پی ال سی (PLC) چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ PLC مخفف شده عبارت Programable logic contorerl بوده که به آن برنامه کنترل منطقی گفته می شود. این کنترل کننده نرم افزاری اطلاعات را به صورت باینری در قسمت ورودی اطلاعات دریافت کرده و آن ها را براساس برنامه ای که در حافظه خود ذخیره کرده است، پردازش می کند.

پس از پردازش اطلاعات، نتیجه عملیات از قسمت خروجی ارسال می شود. از PLC در دستگاه ها و کارخانه های مختلفی استفاده می شود. به عنوان مثال این دستگاه برای اتوماسیون خطوط تولید کارخانه ها، دستگاه های مختلف صنعتی و… کاربرد دارد. کاربرد های بسیار زیاد PLC سبب محبوبیت این دستگاه شده است. از مهم ترین کاربردهای پی ال سی در اتوماسیون صنعتی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صنایع غذایی برای بسته بندی، عصاره گیری و…
  • صنایع ساختمانی با هدف روشنایی خودکار، کنترل هوا، بالابر و…
  • صنایع خودرو سازی برای سیستم های رنگ پاش، اتصال قطعات، تست قطعات، پرس های اتوماتیک، سیستم های سوراخ کاری و…
  • صنایع فولاد و ذوب آهن
  • صنایع حمل و نقل برای تجهیزات حمل و نقل، نوار نقاله و…
  • صنایع شیمیایی با هدف ترکیب مواد با یکدیگر، سیستم های مخلوط کننده و…
  • صنایع تبدیل انرژی با هدف بازیافت گاز، ایستگاه های تقویت فشار گاز، بازیافت طلا و…

نحوه سیم بندی PLC به چه شکل است؟

نحوه سیم بندی PLC به چه شکل است؟

نحوه سیم بندی PLC یکی از مهم ترین چالش هایی است که هنگام نصب این دستگاه با آن مواجه می شوید‌. این مرحله یکی از مهم ترین مراحلی است که در نصب این دستگاه بسیار اهمیت دارد. البته سیم بندی در PLC های مختلف به شکل های گوناگونی انجام می شود. بنابراین برای اطلاع از نحوه سیم بندی باید به دیتا شیت دستگاه مراجعه کنید. همچنین قبل از شروع به سیم بندی پی ال سی باید راجع به قطعات plc اطلاعات کافی کسب کنید، بنابراین برای آشنایی با قطعات و اجزای تشکیل دهنده پی ال سی روی لینک کلیک نمایید.

سیم بندی دستگاه به طور کلی یکسان است و با اطلاع از روش کلی سیم بندی و مراجعه به دیتا شیت دستگاه می‌توان به راحتی به سیم بندی این دستگاه پرداخت. به همین دلیل اگر از آن دسته افرادی هستید که در حوزه PLC مشغول به کار هستید، باید آشنایی کافی با دیتا شیت خوانی داشته باشید.

برای سیم بندی این دستگاه باید ابتدا ورودی PLCرا سیم بندی کنید. در ورودی این دستگاه سه بخش وجود دارد که شامل تغذیه PLC، سیم بندی COM و پایه های ورودی می شود. برای انجام این کار باید توجه داشته باشید که تغذیه PLC دارای 24 ولت یا 220 ولت جریان متناوب است. منبع تغذیه این دستگاه سبب روشن شدن PLC می شود.

سیم بندی COM یک سطح ولتاژ مشترک بوده که می تواند فرمان های ورودی PLC را تشخیص دهد. برای فعال شدن پایه های ورودی باید میان این پایه‌ها و COM دستگاه یک اختلاف ولتاژ ایجاد شود. اگر قصد سیم بندی PLC را دارید، باید به سر سیم زدن سیم ها توجه داشته باشید و آن ها را در پایه های ورودی به درستی نصب کنید. در صورتی که می خواهید یک اختلاف ولتاژ میان COM و پایه های ورودی ایجاد کنید، باید به COM یک ولتاژ منفی یا به پایه های ورودی یک ولتاژ مثبت نصب کنید. با انجام این کار در ورودی ها تغییر ایجاد شده و در برنامه نیز این تغییر اعمال می شود.

اتصال سنسور به PLC لوگو چگونه انجام می شود؟

اتصال سنسور به PLC لوگو چگونه انجام می شود؟

اگر از این نوع PLC استفاده می کنید، باید پس از بررسی دیتا شیت، در صورت وجود ولتاژ ورودی 220 ولت به صورت مستقیم به برقراری اتصال بپردازید. اگر PLC شما دارای ورودی 220 ولت بوده و COM آن مجزا است، باید به نول وصل شود. البته بهتر است برای سنسور هایی که 220 ولت هستند، از رله PLC استفاده شود. رله PLC مقرون به صرفه تر بوده و احتمال آسیب رسیدن به PLC را کاهش می دهد. در هنگام استفاده از این رله توجه داشته باشید که این قطعه از سه پایه تشکیل شده است که باید از دو پایه آن استفاده شود.

اگر می خواهید سنسور القایی را به PLC لوگو متصل کنید، باید ابتدا از سنسور به یک طرف رله برده و پس از آن از پایه NC یک سیم گرفته و به ورودی متصل شود. در این نوع پی ال سی ها امکان نصب روی دیوار و روی ریلدر وجود دارد. البته برای نصب PLC روی ریلدر باید ماژول هایی که به ماژول های اصلی expand شده اند، دارای ولتاژ یکسانی باشند.

در این روش سیم بندی اندازه سیم ها نیز بسیار مهم است. بنابراین قطر سیم ها باید 2.5 الی 5 میلی متر مربع باشد. در صورت استفاده از برق سه فاز باید هر گروه از ورودی ها به یک فاز وصل شود. بنابراین امکان استفاده از یک فاز یکسان برای دو گروه مختلف وجود ندارد.

نکات قابل توجه در هنگام نصب و راه اندازی PLC کدامند؟

هنگام نصب PLC باید به برخی نکات توجه کنید تا نصب این این دستگاه به آسانی انجام گیرد. نصب PLC دارای چهار مرحله به شرح زیر است:

  • بررسی سخت افزار
  • انتقال و تست نرم افزار سیستم
  • بهینه سازی نرم افزار سیستم
  • راه اندازی کل سیستم

در یک سیستم سنسور سوئیچ و کلید به یک ورودی خاص و محرک های سیستم به یک خروجی ویژه وصل می شوند. یکی از نکات مهمی که در سخت افزار این سیستم بسیار مهم است، این است که آدرس ها و سیم ها نباید با یکدیگر ترکیب شوند. در هنگام انجام فرایند و خروجی ها باید در حالت آزمایشی قرار بگیرند. همچنین محرک ها باید عملکرد های از پیش تعیین شده را برآورد کرده و اگر تغییری انجام شد، مستندات یکسان سازی شوند.

توجه داشته باشید که تنها هنگام بسته بودن ورودی، LED باید روشن باشد. بنابراین زمانیکه ورودی باز باشد، LED نباید روشن شود. روشن نشدن LED دستگاه ممکن است به چند دلیل رخ دهد. یکی از این دلایل این است که دستگاه ورودی نمی تواند به درستی کار کند. همچنین ممکن است اتصالات سیم کشی به ماژول ورودی نادرست بوده یا دستگاه ورودی به درستی برق رسانی نشود.

از مهم ترین مراحلی که باید پیش از راه اندازی دستگاه به آن توجه داشته باشید، استفاده از ابزار های آفلاین و مجازی تست برنامه PLC است. تست این ابزار ها سبب می شود تا خطا های برنامه مشخص شود. پس از این مرحله نوبت به بهینه سازی نرم‌افزار می رسد.

راه اندازی کل سیستم پس از بهینه سازی نرم‌افزار انجام می گیرد. البته راه اندازی کل سیستم نیز در مرحله بهینه سازی رخ می دهد. در این مرحله تمام کارکرد های کنترلر باید مرحله به مرحله اجرا شوند. درصورتیکه هیچگونه اشکالی در سیستم وجود نداشته باشد، سیستم PLC به مشتری تحویل داده خواهد شد.

سخن پایانی

PLC یکی از مهم ترین تجهیزات برق صنعتی شناخته می شود که در زندگی ما نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. نصب PLC دارای مراحل مختلفی است که برای نصب صحیح باید همه مراحل به درستی طی شود. نصب PLC سبب شده است که فعالیت ها در حوزه صنعتی با سرعت و دقت بالایی انجام شود. همچنین به دلیل توجه به نکات ایمنی، استفاده از این دستگاه بسیار امن است. شما با نصب PLC می توانید به کار خود در حوزه های صنعتی سرعت دهید. برای کسب اطلاعات بیش تر درباره پی ال سی ها می توانید مطالب ما را در برق شهر بخوانید و از پشتیبانی برق شهر کمک بگیرید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *